Перевірка документів в осіб, огляд речей, транспортних засобів, багажу житла під час дії правового режиму воєнного стану
З 24 лютого 2022 року на всій території нашої держави почали діяти певні обмеження, які спрямовані на забезпечення правового режиму воєнного стану.
Одним із заходів забезпечення правового режиму воєнного стану, які передбачені Законом України «Про правовий режим воєнного стану» та стосуються фізичних осіб, є право уповноважених органів перевіряти документи в осіб, а в разі потреби проводити огляд речей, транспортних засобів, багажу житла громадян, за винятком обмежень, встановлених Конституцією України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1456 затверджено порядок, який визначає механізм перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану.
Відповідно до п. 5 Порядку перевірки, право на проведення перевірки:
-
документів в осіб,
-
огляду речей,
-
транспортних засобів,
-
багажу та вантажів,
-
службових приміщень
-
житла громадян —
-
надано відповідним уповноваженим особам:
-
Національної поліції,
-
СБУ,
-
Національної гвардії,
-
Держприкордонслужби,
-
ДМС,
-
Держмитслужби та
-
Збройних Сил, які визначені в наказі коменданта.
Аудіо- і відеофіксація житла громадян та їх особистих речей здійснюється уповноваженими особами за згодою громадян.
При проведенні огляду уповноважені особи мають право:
1) Вимагати пред’явлення особою документів, що посвідчують її особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, у випадку:
-
якщо особа має зовнішні ознаки, схожі на ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи;
-
якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;
-
якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом;
-
якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином не можливо;
-
якщо особа перебуває в місці вчинення кримінального, адміністративного правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;
-
якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення;
-
порушення особою відповідних заборон, введених на території, де запроваджено правовий режим воєнного стану.
2) Проводити поверхневу перевірку речей, транспортних засобів, багажу та вантажів.
Поверхнева перевірка проводиться шляхом візуального огляду особи, проведення по поверхні вбрання особи рукою, спеціальним приладом або засобом, візуального огляду речей, багажу, вантажів та/або транспортного засобу (салону, багажника).
Така перевірка проводиться уповноваженою особою відповідної статі. У невідкладних випадках поверхневу перевірку може проводити будь-яка уповноважена особа лише з використанням спеціального приладу або засобу. Уповноважена особа під час проведення поверхневої перевірки транспортного засобу має право вимагати відкриття кришки багажника та/або двері салону. Під час поверхневої перевірки речей або транспортного засобу особа повинна самостійно показати уповноваженій особі вміст особистих речей чи транспортного засобу.
3) Зупиняти транспортні засоби в разі:
-порушення водієм Правил дорожнього руху;
-якщо є очевидні ознаки, що свідчать про технічну несправність транспортного засобу;
-якщо є інформація, що свідчить про причетність водія або пасажирів транспортного засобу до вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення, або якщо є інформація, що свідчить про те, що транспортний засіб чи вантаж можуть бути об’єктом чи знаряддям учинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення;
-якщо транспортний засіб перебуває в розшуку;
-необхідності здійснення опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення, свідками якого вони є або могли бути;
-необхідності залучення водія транспортного засобу до надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або поліцейським або як свідка під час оформлення протоколів про адміністративні правопорушення чи матеріалів дорожньо-транспортних пригод;
-необхідності обмеження чи заборони руху транспортних засобів;
-якщо спосіб закріплення вантажу на транспортному засобі створює небезпеку для інших учасників дорожнього руху;
-порушення порядку визначення і використання на транспортному засобі спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв;
-проїзду транспортних засобів через блокпости та контрольні пункти в’їзду-виїзду.
4) Здійснювати огляд житла чи іншого володіння громадян, службового приміщення відповідно до вимог законодавства.
Уповноважена особа може проникнути до житла чи іншого володіння особи без вмотивованого рішення суду виключно в невідкладних випадках, пов’язаних із:
- рятуванням життя людей та цінного майна під час надзвичайних ситуацій;
- безпосереднім переслідуванням осіб, підозрюваних у вчиненні кримінального правопорушення;
- припиненням злочину, що загрожує життю осіб, які перебувають в житлі або іншому володінні особи.
Проникнення уповноваженої особи до житла чи іншого володіння особи не може обмежувати її права користуватися власним майном. Про застосування зазначеного заходу уповноважена особа доповідає та/або інформує відповідно до вимог Кримінального процесуального кодексу України.
При виявленні під час перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян ознак складу кримінального та/або адміністративного правопорушення затримання таких осіб та вилучення відповідних речей здійснюється відповідно до вимог Кримінального процесуального кодексу України та Кодексу України про адміністративні правопорушення.